Tasarım Desenleri Nedir ?

Yazılım mühendisliğinde tasarım desenleri, yazılım tasarımında yaygın olarak ortaya çıkan bir soruna genel tekrarlanabilir bir çözümdür. Bir tasarım deseni, doğrudan koda dönüştürülebilen bitmiş bir tasarım değildir. Birçok farklı durumda kullanılabilecek bir sorunun nasıl çözüleceğine dair bir açıklama veya şablon sunar.

Design Patterns(Tasarım Desenleri), deneyimli nesne tabanlı yazılım geliştiricileri tarafından kullanılan en iyi uygulamaları temsil eder. Tasarım örüntüleri, yazılım geliştiricilerinin yazılım geliştirme sırasında karşılaştıkları genel sorunlara çözümlerdir. Bu çözümler, çok sayıda yazılım geliştiricisi tarafından oldukça büyük bir süre boyunca deneme yanılma yoluyla elde edilmiştir.

Dörtlü Çete (GOF) Kimdir?
1994’te, dört yazar Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson ve John Vlissides, Yazılım Geliştirmede Tasarım Kalıbı kavramını başlatan Tasarım Örüntüleri:Tekrar kullanılabilir Nesneye Yönelik Yazılımın Temelleri Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software) adlı bir kitap yayınladılar.

Bu yazarlar topluca Dörtlü Çete (GOF) olarak bilinir. Bu yazarlara göre tasarım örüntüleri, öncelikli olarak nesne yönelimli tasarımın aşağıdaki prensiplerine dayanmaktadır.

Tasarım Desenlerinin Kullanımı
Tasarım Desenlerinin yazılım geliştirmede iki ana kullanımı vardır.

Geliştiriciler için ortak platform
Tasarım desenleri standart bir terminoloji sağlar ve belirli bir senaryoya özgüdür. Örneğin, bir Singleton tasarım deseni tek bir nesnenin kullanımını belirtir, böylece tek tasarım modeline aşina olan tüm geliştiriciler tek bir nesneyi kullanır ve bu programın tek bir kalıp modelini takip ettiğini söylerler.

En İyi Uygulamalar
Tasarım örüntüleri uzun bir süre boyunca evrimleşmiştir ve yazılım geliştirme sırasında karşılaşılan bazı problemlere en iyi çözümleri sunarlar. Bu kalıpları öğrenmek, deneyimsiz geliştiricilerin yazılım tasarımını kolay ve hızlı bir şekilde öğrenmelerine yardımcı olur.

Tasarım Kalıp TürleriTasarım Deseni Referans Modelleri – Yeniden Kullanılabilir Nesneye Yönelik Yazılımın Öğeleri adlı kitapçığa göre, üç kategoride sınıflandırılabilen 23 tasarım deseni vardır: Kurucu, Yapısal ve Davranışsal modeller. Ayrıca başka bir tasarım deseni kategorisini tartışacağız: J2EE tasarım modelleri.

Desen Türleri

  1. Kurucu Desenler
    Bu tasarım desenleri, nesneleri yeni operatör kullanarak doğrudan oluşturmak yerine, oluşturma mantığını gizlerken nesneler oluşturmanın bir yolunu sağlar. Bu, belirli bir kullanım durumu için hangi nesnelerin yaratılması gerektiğine karar verme konusunda daha fazla esneklik sağlar.
  2.  Yapısal Kalıp
    Bu tasarım kalıpları sınıf ve nesne kompozisyonu ile ilgilidir. Kalıtım kavramı, arayüzleri oluşturmak ve yeni işlevler elde etmek için nesneler oluşturmak için yollar tanımlamak için kullanılır.
  3.  Davranış Kalıpları
    Bu tasarım modelleri özellikle nesneler arasındaki iletişim ile ilgilidir.
  4.  J2EE Desenler
    Bu tasarım desenleri özellikle sunum katmanı ile ilgilidir. Bu desenler Sun Java Merkezi tarafından tanımlanmıştır.
About This Author

Süleyman Demirel Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği öğrencisiyim. Programlama, Web Teknolojileri ve Sosyal Medya ile ilgileniyorum. Bildiğim,öğrendiğim,gezip gördüğüm şeyleri buradan paylaşıyorum.

1 Comment

You can post comments in this post.

Post A Reply